![](/media/lib/85/c-strabonmapa(2)-5deb9bd09348215c5a9f37f67b823179.jpg)
Początki globalizacji
27 listopada 2011, 21:42Globalizacja jest stosunkowo nowym pojęciem w nauce. W 1960 roku kanadyjski krytyk literacki i teoretyk komunikacji Marshall McLuhan wprowadził pojęcie globalnej wioski (global village), aby zilustrować "kurczenie się" świata w wyniku wprowadzania nowych technologii komunikacyjnych
![](/media/lib/139/n-old-school-ball-hires-f979eb50e282db8b47ed54c92b1fbb21.jpg)
Piłka, która rozwesela i wytrzymuje 30 lat
14 listopada 2012, 07:20Po obejrzeniu przed 6 laty dokumentu o dzieciach z Darfuru, które zapominały o bożym świecie i konflikcie, bawiąc się kulą ze śmieci, Kalifornijczyk Tim Jahnigen postanowił zaprojektować niezniszczalną piłkę. Tak właśnie powstała One World Football. Można po niej przejechać samochodem, dźgać ją nożem, a i tak zachowa pierwotną formę i będzie się dalej nadawać do gry.
![](/media/lib/194/n-world-of-warcraft-cbeddb38b5e0525d40b0cdc32d127b13.jpg)
Awatar zdradzi offline'ową płeć
7 maja 2014, 10:07Choć w online'owej grze można zostać, kimkolwiek się chce, wygląda na to, że i tak mężczyźni wybierający awatara płci żeńskiej i tak zdradzą zachowaniem swoją prawdziwą płeć.
![](/media/lib/242/n-goban-d82eccdfcb772f64513f2eafd0a4073d.jpg)
AlphaGo wygrał ostatnią partię z Lee Sedolem
15 marca 2016, 11:58Lee Sedol, mistrz świata w Go, przegrał ostatnią partię z AlphaGo. Tym samym wynik meczu pomiędzy człowiekiem a sztuczną inteligencją został ustalony na 1:4
![](/media/lib/310/n-mkslogo-63edccc4389e80f35669debb76c81183.jpg)
mks_vir powrócił ! – nowa wersja legendarnego polskiego antywirusa
28 maja 2018, 12:37Program antywirusowy mks_vir to bez jedna z niekwestionowanych ikon polskiej informatyki. Stworzony pod koniec lat 80 ubiegłego wieku przez Pana Marka Sella program, rozwijany później przez firmę MKS, przez lata przecierał szlaki w trudnej i niezwykle wymagającej sztuce cyberbezpieczeństwa. Mimo burzliwej historii i w konsekwencji kilkuletniej nieobecności na rynku marka mks_vir jest znana praktycznie każdemu, kto choć trochę interesuje się bezpieczeństwem komputerowym
![](/media/lib/419/n-neuralink-cb82e6959a6865b0e6b5de0a76bca1ed.jpg)
Elon Musk chce łączyć człowieka z komputerem. Neuralink prezentuje implant mózgowy
31 sierpnia 2020, 09:02Elon Musk ogłosił przełom w dziedzinie synchronizacji ludzkiego mózgu ze sztuczną inteligencją. Podczas pokazu na żywo Musk zaprezentował układ scalony zbudowany przez jego firmę Neuralink. To w pełni samodzielny implant mózgowy, który bezprzewodowo przesyła informacje o aktywności mózgu, nie wymagając przy tym żadnego zewnętrznego sprzętu
![](/media/lib/563/n-jordan1-fea0c770e1c4aa834d30cb716f79b234.jpg)
Koszykarskie korzenie marki Jordan – Od NBA do globalnej popularności
15 października 2023, 21:15W jednej z najlepszych animacji tego roku słynny nowojorski superbohater na co dzień nosi kostium człowieka - pająka, poza „pracą” – streetowe evergreeny, takie jak hoodies, joggery czy kurtka oversize. Ale z całej casulowej stylówki chłopaka tak naprawdę pamięta się tylko jedno: jego buty Jordan. Mało która z rzeczy, które dzieją się w filmie, budzi w bohaterze takie emocje, jak fakt, że współlokator podbiera mu sneakersy. Co tam superzłole i ratowanie świata… wiadomo, że najważniejsze są kicksy Air Jordan 1!
Czekoladowe domino
24 stycznia 2007, 18:43Japońska firma Meiji Seika jest znanym producentem czekolady. Jakość jej słodyczy docenił wytwórca gier planszowych — Hanayama Toys. Kamienie do dwóch wersji polimina (odmiany domina) wykonano właśnie z wynalazku Azteków.
Komputer przewiduje zamiary gracza
3 września 2007, 12:10Dwoje węgierskich naukowców z Budapesztu, Laszlo Laufer i Bottyan Nemeth, opracowali technologię, która na 2 sekundy przed naciśnięciem przez gracza klawisza myszki, pozwala przewidzieć jego ruch. Odbywa się to dzięki pomiarowi przewodnictwa skóry.
![Second Life© Linden Lab](/media/lib/15/1189792000_225904-e5bf27dd5d2fe3c931bb75282858b062.jpeg)
Teleportacja awatarów
9 lipca 2008, 10:15Twórcy Second Life, firma Linden Labs, we współpracy z IBM-em opracowali serię kompatybilnych awatarów, które mogą "żyć" w wirtualnych światach obu firm. Przedsiębiorstwa poinformowały, że udało im się dokonać "teleportacji" wirtualnych postaci z IBM-owskiego świat OpenSim na serwery Second Life Preview.